Send post til Helse Midt-Norge RHF på en sikker måte med eDialog.
Helse Midt-Norge (HMN) har tatt i bruk tjenesten eDialog, så nå kan både virksomheter og privatpersoner sende brev og dokumenter via en sikker kanal.
Ettersom forsendelsen blir kryptert, kan også konfidensielle opplysninger og informasjon som er underlagt taushetsplikt sendes via eDialog.
Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte eDialog for å sende dokumenter til oss på en rask og sikker måte.
Slik logger du inn via eDialog
- Logg inn via eDialog
- For å bruke tjenesten, må du logge på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID m.m)
- Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster opp dokumentene du vil sende til Helse Midt-Norge RHF
Du skal ikke benytte eDialog om
- Helseforetaket tilbyr egne elektroniske skjema til formålet.
- Post som ikke er pasientrettet eller ikke inneholder sensitive opplysninger, kan sendes til oss via e-post: postmottak@helse-midt.no
Slik fyller du ut skjemaet
- Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
- Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
- Tittel: Her skriver du hva sendingen din gjelder/overskrift.
- Kommentar: Her gir du en mer utfyllende beskrivelse av forsendelsen din.
- Husk å laste opp relevante vedlegg i PDF-format.
- Klikk på "Send forsendelse" - forsendelsen blir kryptert og sendt direkte til sak-/arkivsystemet vårt.
- Du får kvittering med referansenummer på e-post (fra svarut.ks).
Slik kan du gjøre om et dokument til PDF-format
For Word-dokument velger du "Lagre som" og deretter filtype PDF.
LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøylinjen som heter "Eksporter til PDF".
Nå får du digital post fra oss!
Helse Midt-Norge har tatt i bruk eFormidling og sender nå post digitalt til privatpersoner og virksomheter.
Privatpersoner vil få post fra oss i den digitale postkassen de har valgt (Digipost eller e-Boks). Når post mottas digitalt, vil det bli sendt ut varsel, enten via SMS, e-post eller i «appen». De som ikke har en digital postkasse, mottar brevene via vanlig postgang. Husk at hver enkelt bruker av Digipost må selv velge hvordan de vil bli varslet. Dette gjøres i innstillingene i Digipost.
Virksomheter mottar post fra oss digitalt i Altinn, hvor alle virksomheter har en «innboks». Når post mottas via Altinn, blir det sendt et varsel, enten via SMS eller e-post, til de varslingspunktene virksomheten selv har meldt inn.
Hvorfor digital post?
Fordelene ved å få posten digitalt er mange:
- Rask ekspedisjonstid – mottaker får posten med en gang
- Mottaker har tilgang til posten overalt
- Det er sikrere fordi forsendelsen krypteres
- Det sparer miljøet ved mindre bruk av papir og mindre transport
Fortsatt spørsmål om digital post?
Les her