Månedens prosjekt mars

Kan kjærlighetshormonet oksytocin hjelpe mot abstinenser for pasienter som trapper ned på vanedannende medisiner? Dette er hovedtema for Månedens prosjekt i Helse Midt-Norge i mars!

Publisert 07.03.2024
Sist oppdatert 11.03.2024
Et par kvinner
T.v. Tone Aurora Pleym, doktorgradsstipendiat og lege i spesialisering, og overlege og spesialist i rusmedisin Mari Tvervåg Solbakken, begge Blå Kors Lade

Pasienter som skal trappe ned på benzodiazepiner, f.eks. Valium eller Sobril), har høy risiko for tilbakefall fordi abstinenssymptomene er sterke og ligner på årsaken til at man startet med medisiner.

I filmen forteller Tone Aurora Pleym og Mari Tvervåg Solbakken ved Blå Kors Lade om prosjektet, der de undersøker om nesespray med oksytocin kan bidra til å dempe abstinensene ved nedtrapping og dermed øke sjansen for å lykkes.

Prosjektet er et samarbeid mellom Blå Kors, St. Olavs hospital HF og NTNU, og har fått forskningsmidler fra Samarbeidsorganet i Helse Midt-Norge.