Arbeidet med å bedre Helseplattformen er godt i gang
Bedre tilpasning av arbeidsflater og arbeidsprosesser i journalløsningen er prioriterte områder i program for brukervennlighet og optimalisering av Helseplattformen.

- Vi har gjennomført kartlegging og prosesser for å finne ut hva vi skal starte med. Vi har også etablert et godt samarbeid med følgeforskningsprosjektet, sier Heidi Sæther Østbyhaug som ble engasjert som programleder i juni 2025.
Arbeidet med å få i gang såkalte spesialitetsprinter er en viktig arbeidsform. Vi arbeider tett på fagfolk, for å få forbedret avgrensede områder for de enkelte fagene og bruker samme metodikk som har vært vellykket i Danmark, sier hun. Så langt har det vært gjennomført seks slike sprinter, og det er lagt planer for nye sprinter.
- Gjennom spesialitetssprintene kommer vi tett på de som bruker løsningen hver dag, noe som er viktig. Det er begrenset hva man rekker å gjøre på to uker, men med god forberedelse får vi gjort en god del. Vi får gode tilbakemeldinger og noen ønsker seg allerede en ny sprint om ikke så lenge, det har vi mål om å kunne tilby, sier Sæther Østbyhaug.
LES OGSÅ: Status for arbeidet med forbedring av ny journalløsning
Produktorientering
Under innføringen av Helseplattformen ble løsningen satt opp etter leverandørens metodikk og i mange grupper. Nå har Helseplattformen AS blitt produktorientert, som betyr en omorganisering der man jobber ut fra hva som gir verdi for oss som kunde. Programmet vil også jobbe med videreutviklingen av løsningen i denne organiseringen.
- SAFE-rammeverk for produktorientering er en vanlig måte å jobbe på innen IT. For programmets del er vi glade for at dette er oppe og går slik at vi kan prioritere det som er viktig, sier Østbyhaug.
Opplæring og support
Helseplattformen er en stor løsning med mye funksjonalitet og det er ikke alt vi kan endre. Derfor er det viktig å lære løsningen å kjenne og å forstå mulighetene, blant annet gjennom styrket kapasitet til opplæring og bedre support.
- Det er behov for å tydeliggjøre enkelte arbeidsflyter og anbefalinger om hva som er beste måten å bruke løsningen på. Det er styrket kapasitet på egne opplæringsressurser på sykehusene, på St. Olavs hospital har man også fått opp en egen lokal supporttelefon. Det gjør oss i stand til å svare ut raskere og være mer tilgjengelige for den som har spørsmål, sier Sæther Østbyhaug.
LES OGSÅ: Viderefører arbeidet med å bedre Helseplattformen
Evalueres underveis
Trude Basso, som er fagdirektør i Helse Midt-Norge RHF og leder for styringsgruppen for programmet, forteller at det er etablert et følgeforskningsprosjekt som skal måle effekt på tiltak underveis og levere underveisrapporter etter hver fase.

Dette vil omfatte både resultater av programmet og erfaringer med prosessen. Resultatene vil benyttes i videre prioritering, justering av hvordan og hva man jobber med, og til å vise gevinster.
- Jeg håper summen av alt vi nå gjør av større og mindre forbedringer skal bidra til at de som bruker journalløsningen opplever at vi beveger oss i riktig retning, sier Basso.