Bedre samhandling, men fortsatt forbedringsbehov
Helseplattformen har bidratt til bedre informasjonsflyt mellom sykehus og kommuner, og kvaliteten i pasientbehandlingen er tilbake på samme nivå som før innføringen. Det er noen av konklusjonene i en ny og uavhengig rapport bestilt av Helse- og omsorgsdepartementet etter anmodning fra Stortinget.

Analysen av Helseplattformen ble lagt frem som orienteringssak i styremøtet 18. desember 2025.
-Rapporten er grundig og vil være nyttig for det videre arbeidet med å bedre både brukervennligheten og effektiviteten i journalløsningen, sier styreleder Odd Inge Mjøen i Helse Midt-Norge RHF.
Bedre samhandling mellom sykehus og kommuner
Ifølge analysen har Helseplattformen forbedret samhandlingen mellom sykehus og kommuner ved å gi tilgang til oppdatert pasientinformasjon i sanntid. Dette har blant annet gjort det lettere for kommunene å planlegge mottak av utskrivningsklare pasienter og å følge opp pasienter med kroniske lidelser og eldre over 70 år.
For pasienter i akuttforløp trekkes det også frem som en fordel at ambulansepersonell og enkelte legevakter har tilgang til kritisk pasientinformasjon, noe som kan øke effektiviteten og bedre behandlingskvaliteten.
Gevinstene svekkes av at de fleste fastleger og mange legevakter fortsatt ikke bruker Helseplattformen, slår rapporten fast.
Pasientbehandlingen tilbake på tidligere nivå
Rapporten konkluderer med at kvaliteten i pasientbehandlingen i hovedsak er tilbake på samme nivå som før innføringen. Ved St. Olavs hospital er resultater innen blant annet ventetid og fristbrudd blant de beste i landet, og nedgangen i helsetjenesteassosierte infeksjoner har vært større enn i andre regioner.
Legemiddelmodulen fremheves som særlig utfordrende. Mange ansatte har lav tillit til legemiddellistene i systemet, noe som fører til dobbeltarbeid. Rapporten finner imidlertid ingen tegn til at pasientsikkerheten er negativt påvirket.
Les også: Vil følge opp Vista-rapport
Lav brukervennlighet
Et funn i analysen er lav brukervennlighet, spesielt gjelder dette i sykehusene. Systemet beskrives som lite intuitivt, tidkrevende og preget av «informasjonsstøy», noe som reduserer effektiviteten for helsepersonell. Samtidig fremkommer det i rapporten at systemet oppleves mindre krevende over tid.
- Det arbeides fremdeles med å gjøre systemet bedre og merker oss at analysen peker på at Helseplattformen legger til rette for bedre samhandling, noe som vil være viktig for å møte fremtidens utfordringer i helsesektoren, sier Mjøen.