Kommunene får disponere midler til å forbedre Helseplattformen
Styret i Helse Midt-Norge RHF har vedtatt at kommunene, med Trondheim kommune som kontaktpunkt, kan disponere 35 millioner til å gjøre Helseplattformen mer brukervennlig og effektiv.

Styret i Helse Midt-Norge RHF har vedtatt å tildele inntil 35 millioner kroner til forbedring av brukervennligheten i den kommunale delen av den felles journalløsningen. Trondheim kommune koordinerer arbeidet og er kontaktpunkt.
Midlene er en del av det særskilte tilskuddet fra Helse- og omsorgsdepartementet på 200 millioner kroner, som skal bidra til økt brukervennlighet og effektivitet i Helseplattformen.
- Å bedre brukervennligheten i hele løsningen er viktig for medarbeidere både i spesialisthelsetjenesten og kommunene, og jeg er sikker på at samhandlingen mellom nivåene vil bedres ytterligere når vi arbeider med forbedringer fra hver vår kant og tar tak i felles utfordringer, sier Jan Frich, administrerende direktør i Helse Midt-Norge RHF.
De 34 kommunene som inngår i samarbeidet om felles journal i Midt-Norge har i 2025 etablert et oppgavefellesskap og har identifisert flere områder som kan bli bedre i løsningen, blant annet legevaktløsningen, innbyggerdialog, legemiddelområdet og kvalitetssikring av rapporter og styringsdata.
- Det er viktig at ressursene brukes effektivt og at forbedringsarbeidet skjer i tett samarbeid mellom Helseplattformen AS, kommunene og spesialisthelsetjenesten, sier Frich.
Programmet for brukervennlighet og optimalisering av Helseplattformen ble etablert i juni 2025 og skal pågå til juni 2027. Kommunenes innsats vil være en viktig del i det pågående arbeidet.