Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Status for arbeidet med forbedring av ny journalløsning

En første statusrapport for arbeidet med å forbedre Helseplattformen ble behandlet i styret i Helse Midt-Norge RHF 30. oktober 2025.

Publisert 30.10.2025
En mann med briller
- Vi er opptatt av å finne en god balanse mellom tiltak knyttet til endringer oppsett av løsningen og tilpasning av arbeidsflyt, klinisk innhold og brukergrensesnitt på den ene siden, og tiltak i helseforetakene knyttet til lederforankring av endring, sier Jan Frich, adm.dir. i Helse Midt-Norge RHF. Foto: Helse Midt-Norge RHF

- Vi er godt i gang med arbeidet og vil legge stor vekt på å ta tak i de områdene helsepersonell og brukere mener er viktigst, sier Jan Frich, administrerende direktør i Helse Midt-Norge RHF. 

Program for brukervennlighet og optimalisering av journalløsningen eies av administrerende direktør i Helse Midt-Norge RHF og styres gjennom den regionale IT-styringsstrukturen som skal prioritere ressursbruk og innsatsområder.

Det arbeides langs tre hovedspor:

  1. Videreutvikling, forbedring og tilpasning av løsningen Helseplattformen, herunder bruk av KI. Dette innebærer å bygge bedre tilpasset innhold til fagmiljøer gjennom aktiviteten spesialitetssprinter, støtte tilpasning av løsningen til den enkelte bruker for mer effektiv bruk, forbedre og bygge ny funksjonalitet og arbeidsflyt i løsningen samt forenkle og rydde i arbeidsflater.
  2. Kompetanseutvikling i bedre bruk av løsningen. Dette innebærer opplæring og støtte i eksisterende arbeidsflyter, opplæring i ny funksjonalitet som kommer med programmet og bedre utnyttelse av funksjonalitet som ligger i Helseplattformen.
  3. Forankring og ledelse. Dette innebærer oppfølging at vedtatt oppgavefordeling og arbeidsflyt etterleves samt legge til rette for å etablere nødvendige prosedyrer der dette ikke er tilfredsstillende. 

- Finne en god balanse

- Vi er opptatt av å finne en god balanse mellom tiltak knyttet til endringer oppsett av løsningen og tilpasning av arbeidsflyt, klinisk innhold og brukergrensesnitt på den ene siden, og tiltak i helseforetakene knyttet til lederforankring av endring, sier Frich.

Styringsgruppen for programmet har bred representasjon fra sykehusene, tillitsvalgte og regionalt brukerutvalg og ledes av fagdirektør Trude Basso. Heidi Sæther Østbyhaug er programleder. Programmet er lagt opp med fire arbeidssykluser, hver på seks måneder, hvor skal det evalueres og høstes lærdom underveis. SINTEF er gitt i oppdrag å gjennomføre følgeforskning og evaluering av arbeidsmåter og tiltak.

Lenke til styresaken «Status for arbeidet med brukervennlighet og optimalisering av Helseplattformen» (sak 151-2025)

Lenke til tidligere styresak «Program for brukervennlighet og optimalisering av Helseplattformen» (sak 007-2025)