Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Informasjon til nyansatte
Fra ny til lommekjent på 20 minutter
Velkommen som nyansatt i Helse Midt-Norge!
Her finner du det du trenger for en god oppstart – praktisk informasjon, lenker til verktøy og oversikt over rettigheter og plikter.
Som ansatt i Helse Midt-Norge blir du del av en region med fem helseforetak som sammen leverer spesialisthelsetjenester til befolkningen i Midt-Norge.
Vi er til for å skape trygge og gode helsetjenester for innbyggerne i Midt-Norge. Det skal være fint å møte oss, vi skal være fremoverlente når det gjelder teknologi og utvikling av tjenestene. For å få til dette trenger vi all den gode kompetansen vi kan få, og du blir en viktig del av det laget som Helse Midt-Norge skal være.
Velkommen til fellesskapet hos oss, vi ser fram til å få deg med på laget!
Jan Frich, Administrerende direktør
Om Helse Midt-Norge
Helse Midt-Norge RHF ble opprettet i 2001, og er ett av fire regionale helseforetak i Norge, med ca. 22. 000 ansatte.Vi skal sørge for at befolkningen i Trøndelag og Møre og Romsdal får likeverdig tilgang på spesialisthelsetjenester. Dette innebærer å legge til rette for, planlegge, organisere og fremme pasientbehandling, utdanning av helsepersonell, forskning, opplæring av pasienter og pårørende, og utvikling av medisinsk praksis, pleie og kompetanse. I tillegg ytes det spesialisthelsetjenester til befolkningen ved kjøp fra private institusjoner og tildeling av hjemler til avtalespesialister.
Våre helseforetak Virksomheten er organisert gjennom tre heleide helseforetak med ansvar for å levere spesialisthelsetjenester. Helse Nord-Trøndelag HF, St. Olavs hospital HF og Helse Møre og Romsdal HF. I tillegg har vi et felles helseforetak for apotektjenester, Sykehusapotekene i Midt-Norge HF.
I 2022 ble også Hemit HF opprettet som felles IKT-leverandør for foretaksgruppen. Helseplattformen AS eies sammen med kommuner i regionen, og har ansvar for etablering og forvaltning av felles pasientjournalsystem.
Helse Midt-Norge bygger helsetjenesten på en visjon om at vi er «på lag med deg for din helse», som gjenspeiler at vi skal møte pasienter og omverden med kvalitet, trygghet og respekt.
Helse- og omsorgsdepartementet er eier av de regionale helseforetakene. Vi har har styre og administrerende direktør. De underliggende helseforetakene har egne styrer og ledere, og følger opp drift og pasientbehandling.
Foretaksmøte: Formell styringskanal mellom eier og RHF/HF.
Helse Midt-Norge holder til på Tangen i Stjørdal. Vi deler hus med Nord Universitet og THYF og har egen parkeringsplass, kantine og treningsrom. Med våre ca. 90 ansatte er vi en forholdsvis liten organisasjon med kort vei til ledelsen, kollegaer og støttefunksjoner.
Hvordan er vi organisert
Avdeling for medisin og helsefag • Faglig utvikling, kvalitet og pasientsikkerhet • Koordinering av helsefaglige strategier og utdanning
Organisasjonsavdelingen • HR, organisasjonsutvikling, arbeidsmiljø • Kontordrift og servicefunksjoner
Avdeling for eierstyring og beredskap • Oppfølging av helseforetakene • Beredskapsplanlegging og krisehåndtering
Kommunikasjonsavdelingen • Intern og ekstern kommunikasjon • Mediekontakt og samfunnskontakt
Økonomiavdelingen • Budsjett, regnskap, finansiering • Analyse og økonomistyring
Avdeling for teknologi og digitalisering • IT-strategi, e-helse, digital utvikling • Samarbeid med Hemit og Helseplattformen
ID-kort og PULS-kort: Alle ansatte får ID-kort og PULS-kort. Ha ID-kortet synlig på arbeidsplassen. PULS-kortet brukes for å logge på PC og tjenester. Utlevering gjøres første arbeidsdag i resepsjonen. Gyldig legitimasjon (pass eller nasjonalt ID-kort) kreves ved utlevering.
Parkering: Ansatte parkerer på merkede plasser utenfor vårt kontor Wessel Veg 75. Parkeringsbevis fås i resepsjonen.
Lønn: Ordinær lønn utbetales den 12. i hver måned. Lønnsslipp og timelister finner du i Min Arbeidsplan (MAP).
Kantine: Student i Nord drifter kantinen.
Brukerstøtte: Hemit er vår IKT-leverandør. Ta kontakt på telefon 03612 eller hemithjelp.no ved behov for brukerstøtte.
Min Arbeidsplan (MAP): MAP gir oversikt over arbeidsplan, lønnsslipp og søknader (overtid, avspasering, velferd m.m.). Innlogging med brukernavn og passord (SMS).
Intranett er den interne portalen for nyheter, dokumenter, rutiner og snarveier til systemer: EQS (kvalitetssystem), Personalhåndbok, Læringsportalen, Kompetanseportalen.
Vi bruker Microsoft 365 til samhandling, møter og deling. Du blir lagt til i team for din enhet automatisk.
Taushetsplikt: Helse Midt-Norge har nulltoleranse for brudd på taushetsplikten. Du skal ikke tilegne deg eller dele informasjon uten tjenstlig behov. Dokumentasjon om taushetsplikt signeres ved ansettelse.
Informasjonssikkerhet: Alle ansatte skal ta e-læringskurs i informasjonssikkerhet. Kurset kan gjennomføres før oppstart via ID-porten. GDPR gjelder for behandling av personopplysninger i klinikk, forskning og administrasjon.
Medvirkning: Utviklingssamtale med leder (minst årlig), ForBedringsundersøkelse (årlig), vernerunder i enheten. Tillitsvalgte og verneombud bistår ved behov.
Sykefravær: Ved sykefravær: varsle leder så raskt som mulig og registrer egenmelding i MAP. Dialog med leder kan hjelpe til med tilrettelegging og alternative oppgaver.
Velferdstilbud: Vi tilbyr ulike aktiviteter og ordninger (trimrom), bedriftsidrett, kulturaktiviteter, rabattavtaler m.m.).
Bedriftshelsetjenesten: er driftet av St.Olavs hospital ved arbeidsmiljøavdelingen.
Vi rekrutterer bredt og legger til rette for videreutdanning, forskning og lederutvikling.
Vi tilbyr mobiliseringsprogram og lederopplæring for ansatte som vil utvikle seg i lederrollen.