Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

HP Link - Support

Tilgang/teknisk

For legekontor som benytter frittstående HP Link (ikke integrert i journal) er det laget direkte påloggingslenker per legekontor, som gjør at man slipper å velge avdeling ved pålogging, og som også gjør at påloggingssertifikatet (BuyPass/BankID etc) varer 10 timer.

Vi anbefaler alle legekontor som idag har skrivebordssnarveier til den generelle påloggingslenken å bytte ut med sin legekontor-spesifikke lenke. Se liste over nye lenker under. Klikk på lenken for å logge på. Høyreklikk på lenken for å kopiere adressen, slik at dere kan opprette/erstatte skrivebordssnarvei. Ta gjerne kontakt dersom dere har spørsmål.

Fra desember 2024 er dette mulig.

Vi beskriver her litt av bakgrunnen for utfordringen, og hvordan det nå er løst.

HP Link er en applikasjon som tillater eksterne aktører, altså helsepersonell som selv ikke bruker Helseplattformen (HP), å interagere med HP. Derav navnet, en «link» inn til HP. Applikasjonen kan settes opp med ulike innstillinger og med ulikt innhold/tilgang/arbeidsflate, avhengig av hvilket eksternt helsepersonell som trenger denne linken. Per nå har HP Link i MidtNorge to bruksformål:

1.       Legekontor utenfor HP bruker HP Link for å rekvirere laboratorieundersøkelser.

2.       Ambulansetjenesten bruker HP Link for å slå opp i pasientjournaler.

Utfordringen oppstår dersom en og samme person innehar flere roller i HP Link, slik at man har behov for ulike tilganger i de ulike rollene. Innenfor Helseplattformen kan samme person inneha flere ulike roller, men utenfor, i HP Link, kan man i utgangspunktet bare ha EN rolle. Eller det vil si, man kan gjerne ha samme rolle flere steder (for eksempel allmennlege som jobber på flere ulike legekontor), men man kan ikke ha flere roller med motstridende tilgangsbehov og arbeidsflater. For eksempel skal en ambulansearbeider ha tilgang til å lese pasientjournaler, men ikke til å ta blodprøver, mens en helsesekretær skal ha det omvendt.

Måten vi har løst denne utfordringen på – fra desember 2024 – er å lage en ny «kombinert-rolle» for de personene som er ansatt både i ambulansetjenesten og på legekontor. For denne rollen er det laget en regel basert på hvor man logger inn. Arbeidsflaten (og tilganger) vil med andre ord automatisk tilpasses avdelingen man logger på, med ulik visning (slik det skal være) i de to rollene.

Løsningen er allerede produksjonssatt, og tilganger til de berørte ansatte skal være oppdatert.

Vi ber om at dere tar kontakt med oss i HP Link – teamet dersom det er spørsmål knyttet til dette.

Nettsiden du nå er inne på (www.hplink.no) gjelder primært for bruken av HP Link på legekontor. For spørsmål og henvendelser knyttet til bruken av og tilgang til HP Link i ambulansetjenesten, se egen informasjonsside her: Bliksund GRID

Operativsystem: PC’ene som skal bruke HP Link må ha Windows 10 eller nyere. Mac/iOS støttes foreløpig ikke. Eldre versjoner av Windows kan gi problemer med utskriftsinnstillinger.

Nettleser: HP Link brukes via vanlig nettleser. Man kan bruke enten Microsoft Edge eller Google Chrome.

Mozilla Firefox, Microsoft Explorer og Opera støttes foreløpig ikke.

Her skiller vi mellom «sertifikatet» og «HP Link-økten».

Sertifikatet er det man får når man har autentisert seg med for eksempel BankID eller BuyPass (for å bekrefte at du er du). Dette varer  opptil 10 timer dersom man bruker kontor-spesifikke påloggingslenker. Etter dette, eller dersom man lukker hele nettleseren som man hadde HP Link åpent i, eller logger på en annen PC, må man autentisere seg på nytt.  Vi samarbeider med EPJ-leverandørene om å få på pass Single Sign-On (SSO)-system for HP Link. Med SSO vil HP Link «arve» sertifikatet fra EPJ-systemet, slik at påloggingen varer like lenge som den man har i EPJ.

HP-link-økten er selve sesjonen man har åpen i HP Link, for eksempel at man er inne på en pasient og rekvirerer. HP Link-økten varer i inntil 30 minutter ved inaktivitet. Etter dette må man starte ny HP Link-økt. Vi vil gjøre oppmerksom på at de gangene man ser et varsel om at «HP Link-økten er avsluttet», etterfulgt av «du har ikke tilgang til denne siden», så betyr ikke det at sertifikatet (BankID / BuyPass) ditt er utløpt, bare økten. Når disse skjermbildene dukker opp og man ønsker å fortsette å bruke HP Link bør man starte en ny HP Link-økt på vanlig måte, det vil si:

  1. Starte HP Link fra journalsystem dersom man bruker integrert løsning, eller
  2. Klikke på HP Link skrivebordssnarvei dersom man bruker frittstående løsning

Det kan være en fordel å IKKE lukke hele nettleseren som man har HP Link i før man gjør dette, da dette på noen PC’er kan føre til at sertifikatet avsluttes, og man må autentisere seg (BuyPass/BankID) på nytt.

Påloggingsproblemer kan ha mange årsaker, og vi anbefaler derfor at man først forsøker følgende:

  1. Dersom du prøvde å åpne HP Link gjennom EPJ, forsøk å åpne HP Link som frittstående løsning. Det gjør du ved å gå inn på nettsiden www.hplink.no (den siden du er inne på nå) og klikk på «Logg inn» midt på menylinjen øverst.
  2. Dersom dette ikke løser problemet: Prøv en annen nettleser. Dersom første påloggingsforsøk var i Chrome, åpne www.hplink.no i Edge, og klikk på «Logg inn» på menyen øverst. Eller omvendt, dersom første forsøk var i Edge, prøv Chrome.
  3. Velg en annen elektronisk ID ved pålogging. Dersom du pleier å bruke Smartkort eller Commfides, prøv ID-porten.

Merk at nettleseren kan «huske» feil ved pålogging, så det er viktig å lukke alle vinduer av nettleseren mellom påloggingsforsøkene, eller bruke annen nettleser.

Feil som «huskes» fra tidligere pålogging kan for eksempel se slik ut:  

Skjermdump: feil ved pålogging

Vi ønsker å varsles raskt om problemer knyttet til pålogging. Ta gjerne skjermdump og send denne og en beskrivelse til post.hplink@helse-midt.no og/eller ring 481 57 680 eller din primærkontakt (se «Om oss»).

Nei, systemet tillater per nå kun å ha EN pasient åpen av gangen. 

Sist oppdatert 27.06.2025