Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Pålogging og automatisk utlogging

Her skiller vi mellom «sertifikatet» og «HP Link-økten».

Sertifikatet er det man får når man har autentisert seg med for eksempel BankID eller BuyPass (for å bekrefte at du er du). Dette varer  opptil 10 timer dersom man bruker kontor-spesifikke påloggingslenker. Etter dette, eller dersom man lukker hele nettleseren som man hadde HP Link åpent i, eller logger på en annen PC, må man autentisere seg på nytt.  Vi samarbeider med EPJ-leverandørene om å få på pass Single Sign-On (SSO)-system for HP Link. Med SSO vil HP Link «arve» sertifikatet fra EPJ-systemet, slik at påloggingen varer like lenge som den man har i EPJ.

HP-link-økten er selve sesjonen man har åpen i HP Link, for eksempel at man er inne på en pasient og rekvirerer. HP Link-økten varer i inntil 30 minutter ved inaktivitet. Etter dette må man starte ny HP Link-økt. Vi vil gjøre oppmerksom på at de gangene man ser et varsel om at «HP Link-økten er avsluttet», etterfulgt av «du har ikke tilgang til denne siden», så betyr ikke det at sertifikatet (BankID / BuyPass) ditt er utløpt, bare økten. Når disse skjermbildene dukker opp og man ønsker å fortsette å bruke HP Link bør man starte en ny HP Link-økt på vanlig måte, det vil si:

  1. Starte HP Link fra journalsystem dersom man bruker integrert løsning, eller
  2. Klikke på HP Link skrivebordssnarvei dersom man bruker frittstående løsning

Det kan være en fordel å IKKE lukke hele nettleseren som man har HP Link i før man gjør dette, da dette på noen PC’er kan føre til at sertifikatet avsluttes, og man må autentisere seg (BuyPass/BankID) på nytt.

Sist oppdatert 27.06.2025